1st day kerja

Assalamualaikum

Alhamdulillah.. Syukur sangat sebab dapat menempuhi hari ni dengan jayanya.. Hehe.. Harini merupakan hari pertama aku bekerja setelah 2 bulan bercuti.. 

Pengalaman meninggalkan dua orang anak sangat menyedihkan.. Nasib baik yang mengasuh merupakan mak cik aku sendiri.. Adik kepada mak aku.. Dia berpengalaman selama 7 tahun dalam bidang nursery.. 

Semangat punya pasal nak kerja... Ko tau aku bangun pukul brape? Pukul 3.15am dah bangun.. Alang2 dah terjaga, terus masak untuk makan sahur..  Siapkan barang-barang ainul dan amar untuk dibawa ke rumah mak cik..

Ainul pula baru baik dari cirit birit dan muntah-muntah.. Badannya masih lesu.. Asyik nak aku dukung aje.. Kalau aku boleh, memang aku dah dukung dah.. Nasib baik mak cik aku pandai ambil hati ainul.. Sekejap aje tangisnya.. 

Sampai saja di pejabat, ada mak cik cleaner tegur aku "wah...masih cantik lagi".. Cashier baiduri tu pun kata kat aku, "ni pakai bengkung berapa meter la ni?".. Hehe.. Aku pakai 2 jenis bengkung.. Satu, bengkung moden.. Bengkung moden ni aku beli jenama orang kampung.. Ia bersekali dengan jamu-jamuan.. Tapi, bengkungnya pendek.. Aku pakai waktu nak pergi klinik hantar amar cek kuning.. Bengkung yang kedua pulak, merupakan home made bengkung.. 12meter panjang.. Actually, kedua-dua bengkung ni aku dah guna sejak bersalinkan Ainul lagi.. 

Hasil tuaian perahan breast milk hari pertama kerja.. Haa kau, 7oz.. Aku pam pukul 10.40am.. Lagi satu, aku pam pukul 4.00pm.. 5oz.. Gambar yang petang aku tak ambik pun.. Kejar masa nak jumpa bos.. Hehe.. Pagi sebelum hantar dorang pi rumah mak cik aku, aku dah bagi direct breastfeeding kat amar.. Amar memang kuat menyusu.. Aku harap sangat dapat bertahan sampai umur dia 2 tahun.. Aminn..


Petua yang aku guna untuk mendapatkan hasil perahan susu yang agak banyak ialah;

1) waktu sahur makan nasi, sayur hijau dan minum horlicks
2) berzikir semasa perah "ya matin ya matin ya matin" sebanyak mungkin
3) fikirkan kegembiraan anak kita ketika dia dapat menyusu dengan kenyang

Setakat ni, inilah yang aku amalkan.. Alhamdulillah

Sekian

0 chit chat:


up